poniedziałek, 5 stycznia 2015

Akumulatorki Li-ion 3.7V, porównanie

Podczas świątecznych porządków wpadły mi w ręce różne akumulatorki, głównie już mocno eksploatowane
od laptopów i telefonów komórkowych. Potrzebowałem zrobić układ który byłby zasilany z akumulatorków.
Zakupiłem przetworniczki step up które robią z nawet 0.9V 5V o wydolności 300 - 400mA oraz ładowarki do akumulatorków li-ion . Testowałem esp8266 i arduino nano ( a właściwie to watchdog'a w arduino, musiałem zmienić bootloader na optiboot ). Nie mogłem użyć samego akumulatorka 3.7V gdyż przy taktowaniu 16MHz minimalne zasilanie to U = 4.2V czy nawet 4.5V. Jak już trochę potestowałem układy czyli nano esp8266 ładowarkę na tp4056 i przetworniczkę step up, postanowiłem sprawdzić pojemność kilku baterii ( akumulatorków ) od telefonu , laptopu. Układ z 3.7V pobiera ok 100mA, więc krótka matematyka i mamy pojemność.
 Testy przeprowadzałem na 3 akumulatorkach: 1. Stara mocno używana bateria od nokii ( made in Japan ) BL-Q6 o pojemności na etykiecie ( którą wyrzuciłem ...) 970mAh, czyli ok 10h układ powinien "świecić", 2. Jeszcze starsze i równie mocno używane 2 równolegle połączone akumulatorki z laptopa o pojemności ok 3000mAh, 3. Nowe kupione u nas w kraju ( tak wiem podróbki ) akumulatorki firmy ultrafire o pojemności uwaga niecałe 500mAh ( na fiszce 5800mAh ).
 Podwójny pakiet ULTRAFIRE ( podróba ) około 1Ah, no cóż kupiłem tylko 2 więc....posłuża do testów z ładowaniem, w razie kuku małą strata. Widziałem jak inne człowieki rozcinają swoje podróbki i pokazują co jest w środku, ale ...... jest chociaż w podwójnej obudowie.
 Wielki szacunek dla tej baterii ( i jeszcze kilku innych ) które pomimo mojego ignorowania ich potrzeb co do przechowywania ładowania ....... nadal potrafią ( paczka 12V ) zaświecić 100W 12V żarówką samochodową i nie zdychają od razu .
Akumulatorek który jest po lewej to był chiński odpowiednik oryginalnej BL-Q6, zostawiłem sobie układ z scalaczkiem DW01 który pilnuje aby nam obiekt nie zdechł ( rozładowanie poniżej 2.9V ) i nie przejadł ( powyżej 4.25V ). Nawet jeśli komórka trzyma nam tylko 2 dni a normalnie 6 dni czy laptop z 2 godzin pracy zszedł do 30minut to warto sobie zadać trud i odzyskać parę akumulatorków.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz