wtorek, 12 sierpnia 2014

Arduino i atmega32

Jako że zainteresowało mnie arduino, postanowiłem się zapoznać z całym tym czymś.
Nie napisze co to jest arduino, bo każdy tekst, film, czy informacja mówi o tym.
Jednakże warto wspomnieć że arduino to jakaś płytka z procesorkiem i środowisko programistyczne ( coś jak avr / atmel studio czy bascom ). Z tego co się dowiedziałem to nie ma wielkich różnić między C a arduino. Zauważyłem że np. nózki od ADC nie nazywają się adc0,........adc7, tylko wejścia analogowe,
więc w programie napiszemy np A0 czy A1, a wszystkie inne nóżki to we/wy cyfrowe ( wyjścia analogowe to PWM np OC1A......... ). Być może są jeszcze jakieś różnice, ale o nich na razie nie wiem.

Gdzieś usłyszałem że arduino to platforma do robienia prototypów ( choć dzięki naszym przyjaciołom z dalekiego wschodu , można spokojnie kupować potrzebne moduły do zrobienia na gotowo danego urządzenia ), a gdy już zechcemy zrobić jakieś coś w ładnej obudowie i na pcb, jest to bardzo łatwe.

Idąc tym tropem przejrzałem listę dostępnych płytek arduino, owszem jest z mega328 ( ale mało nóżek, dodatkowo 2 zajęte przez kwarc ) czy taki potwór mega 2560 ( ale w smd i jak w przeciwieństwie do mega328, nóżek od groma i ciut ciut , a i tak nie wszystkie nóżki wykorzystane, jak  to podlutować do pcb ).
W swoich zasobach mam kilka mega32a, więc poszukałem i znalazłem sposób jak z trofiejnej płytki prototypowej zrobić arduino.

Aby się odnaleźć w pinologii stosowanej w arduino, stara radziecka szkoła, czyli karteczka z wyprowadzeniami. Jest tylko jedno małe ale, zabawa zaczyna się przy adc, pozostałe piny od D0 do D23
sprawdzone "Blink"-iem są w porządku natomiast gdy używamy portu A jako wyjścia cyfrowe ( miganie diody ) to ma oznaczenia D24 do D31. Gdy chciałem przetestować jakiś przykład z odczytem napięcia na którejś z nóżek adc, to numerologia się zmienia ( zamiast A0 trzeba wpisać 30 gdy chcemy odczytać U na nóżce 40 procka ), stąd między innymi ta karteczka.
 Aby się połączyć z arduino do procka potrzeba USBasp, czy jakiś inny rozpoznawany przez arduino

 oraz dodać do pliku boards.txt mega32, aby na pasku pojawił się mega32.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz