piątek, 10 października 2014

Moduł ethernetowowy W5100 i arduino mega2560 + karty uSD

Jak to znajomy kiedyś powiedział "..aby się bawić dziecko potrzebuje klocków.." zaopatrzyłem się w "klocki" typu moduł ethernetowy na scalaku w5100:



poniżej zdjęcie z testów modułu, wgrałem jakiś przykład z biblioteki z IDE, działa
Gdzieś na necie widziałem jak człowieczki odginali nóżki od w5100 (moduł) aby się "dostać" do obsługi karty uSD, ale 5 minut przeszukiwania internet pod hasłem arduino mega ethernet shield sd i dało radę odpalić bez kombinacji alpejskich..



Ładnie to wygląda, prawda, ale podoba mi się głównie dla tego że jak patrzę na ceny mega2560 i w5100 i wiem ( pamiętam) ile za nie dałem to........
Przy okazji sprawdziłem sobie USBASP-a w wersji small, dolutowałem 2 zworki i wszystko ok


Co do kart SD czy uSD ( ich pojemności ) przepaczałem internet i natrafiłem na coś takiego ale dotyczy to ardu UNO z resztą wszystko co jest w necie ( jakieś 90 % ) info o ardu to wersja UNO, więc trzeba się spocić aby znaleźć info o mega2560 czy due. Dlaczego tak , bo cena ok 90 PLN za mega328 kawałek pcb i drobnice to jak na portfele przeciętnego człowieczka dużo. Na szczęście przyjaciele z .....
Do rzeczy mega328 czyli UNO ma 2k RAM więc pojemność karty ma max 4gb ( ci co robili coś na evb 4.3 to wiedzą że karta 2gb to szczyt możliwości mega32, bo ten ma 1k ram ). Idąc tym śladem nasz potwór ( oczywiście w pozytywnym znaczeniu ) mega2560 ma ile? 8k RAM-u czyli szybka matematyka 2gb na każde 1k ramu to daje cirka koma przecinek kartę pamięci max 16gb co się zgadza bo po podłączeniu karty z aparatu z duszą na ramieniu i wgraniu przykładu z ardu ( data logger ) zadziałało z kopa
użyłem adaptera kart sd , poniżej na zdjęciu pierwsze od prawej
oczywiście karta uSDHC wraz z adapterem...... to samo zrobiłem z tą samą kartą w w5100 i też robi się plik datalog.txt i wszystko gra. Teraz coś o samej karcie ( fizycznie ):
Karta micro SDHC I class 4 16GB firmy EMTEC,
kupiona w "stonce" za 19.99 PLN docelowo do aparatu fotograficznego.
Próbowałem wgrać ten sam szkic do mega32 ale w związku z ram-em się errorów na occured-owało, więc muszę się zaopatrzyć w mniejszą kartę pamięci (2gb). Co do formatu karty ( ntfs raw fat, kgb hbo i hgw )
to jak zaleca producent aparatu należy w nim sformatować kartę ( w aparacie jest taka funkcja ), zrobiłą mi się karta 14.9gb system plików FAT32 i wszystko gra, ( taki bądż fat16 zalecany jest do ardu ) .

Aby za dobrze nie było muszę się przyczepić do ...... oczywiście zasilania a raczej do tego że jak zmontowałem mega2560 i w5100  i podłączyłem zasilacz nominalnie 7,6V ( 8V zmierzone ) to stabilizator lm1117-5V jest zielony pomimo podlutowania "radiatorka" w postaci miedzianego drutu. Nawet w oryginalnym oryginale arduino nie ma przetwornicy dcdc czy choćby tego 5v stabilizatorka w innej obudowie.
Żeby to były prototypy, ale np w UNO to któraś wersja, tak samo mega2560. Aby się nic nie grzało to trzeba układ podpiąć do 5V z zewnątrz. Patrzyłem na necie shieldy zasilające, ale cena 120 PLN za przetwornice którą moge mieć za 10 PLN to przegięcie i to mocne. ( Żeby tak zrobili chłodzenie jak w w5100 trochę pocynować dookoła lm1117-5V ). Sprawdziłem samo mega2560 ciągnie 100mA, razem z modułem w5100 250mA-300mA a to dla małego stabilizatorka dużo.
**********************************************************************************
Wracając jeszcze na moment do kart pamięci, zaopatrzyłem się w 2 karty pamięci jedna 4gb druga 8gb kupione w "bezie" , ich oznaczenia to:
micro sdhc class 4 4gb firmy goodram ( oczywiście made in china )
j/w tylko 8 gb

obie działają z megs2560 ( pamiętamy 8k ramu ), 4gb powinna też działać z uno / nano w końcu ten sam scalak ( 2k ramu ).
**********************************************************************************
Co ustawić i jak jest napisane w następnym poście......

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz